Fetva Konuları
TIP VE SAĞLIK
1008. Diş tedavisinde altın kullanmak caiz midir?
Ağız sağlığı vücut sağlığının bir parçasıdır. Vücut sağlığına dikkat etmek
gerektiği gibi, diş sağlığına da dikkat etmek gerekir. Hz. Peygamber (s.a.s.) de
diş temizliği ve sağlığına son derece önem vermiş; “Ümmetime zor gelmeyeceğini
bilseydim her namazdan önce misvâk kullanmalarım emrederdim.” (Buhârî, Cuma, 8),
“Misvâk ağzı temizler, Rabbi râzı eder.” (Buhârî, Sıvâk, 25), “Cebrail misvâk
üzerinde o kadar çok durdu ki farz olacak diye korktum.” (İbn Mâce, Sıvâk, 7)
buyurmuştur.
Diş kaplama, doldurma ve protez, tedavi amaçlı başvurulan tıbbî yöntemlerdir. Bu
işlemler yapılırken, tedavi neyi gerektiriyorsa onun uygulanması dinen sakıncalı
değildir. Ancak dinin yasak etmediği bir madde ile tedavisi mümkünse, yasak
ettiği bir maddenin kullanılması caiz değildir. Dinimiz, zaruret olmadıkça
altının erkekler tarafından kullanılmasını yasaklamıştır. Buna bağlı olarak,
İmam Ebû Hanîfe, çıkan dişlerin tekrar yerine bağlanması durumunda kullanılacak
telde gümüşü yeterli bulup altın kullanmayı caiz görmemiştir. Diğer Hanefî
imamları İmam Muhammed ve İmam Ebû Yûsuf ise, zaruretten dolayı diş tedavisinde
altının da kullanılabileceğini belirtmişlerdir (İbn Âbidîn, Reddü’lmuhtâr, IX,
521). Bu müçtehitler bir savaşta burnunu kaybeden Arfe ce’nin (r.a.) gümüşten
bir burun taktığını, bunun koku yapması üzerine Hz. Peygamber’e (s.a.s.)
müracaatla altından burun yaptırmak istediğini ve kendisine bu hususta izin
verildiğini (Ebû Dâvûd, Hâtem, 7; Tirmizî, Libâs, 31) delil olarak ileri
sürmüşlerdir. Bundan anlaşılıyor ki, tıbbî bir zaruret varsa diş kaplamada
altının kullanılmasında sakınca yoktur. Zaruret yoksa başka madde kullanılması
dinî kurallara daha uygundur.
|