Fetva Konuları
NAMAZI BOZAN ŞEYLER
175. Namazda harfleri yerli yerince çıkarmamakla namaz bozulur mu?
Namazda Kur’an’dan bir bölüm okumak farzdır. Bu farzın yerine getirilmiş olması
için, Kur’an’ın doğru, usûlüne uygun olarak okunması gerekir. Okuyucunun
sürçmesi ve yanılmasına zelletü’lkâri veya lahn denir.
Namazdaki kıraatlerde sin ve sad gibi mahreç yakınlığı bulunan harflerde,
harflerin tam mahrecinden çıkarılamaması durumunda namaz bozulmaz. Mahreç
yakınlığı olmamakla birlikte bazı harfler yaygın olarak karıştırıldığı için
ayırt etme zorluğu bulunan bu çeşit harflerin birbiri yerine geçirilmesi
durumunda birçok fakihe göre namaz bozulmaz. Mesela ( ض) harfi yerine (د), (ذ) yerine (ظ ) harflerinin okunması böyledir. Çünkü bu durumlarda zaruret ve
kaçınılması mümkün olmayan bir durum (umûmı belvâ) vardır. Fakat mahreçleri ayrı
harfler birbiri yerine telaffuz edilir de mana değişirse namaz bozulur. Geriye
dönüp doğru telaffuz edilirse namaz sahih olur (eiFetâva’lHindiyye, I, 87; İbn
Âbidîn, Reddü’lmuhtâr, II, 394396).
Şâfiî mezhebine göre ise kişi öğrenmeye gücü ve imkânı olduğu hâlde namazda
Fâtiha suresindeki bir harfi başka bir harf ile değiştirirse kıraati sahih
olmaz. Ancak hemen ardından doğrusunu okursa namazı sahih olur. Bu bağlamda
örneğin Fâtiha suresindeki
وَلاَ الضَّآلِّينَ
” ifadesindeki (
ض
) harfinin
mahrecini öğrenme imkân ve gücüne sahip olan kimse, bu harfin yerine (
ظ)
harfini söylerse tercih edilen görüşe göre namazı bozulur. Ancak harfin doğru
okunuşunu öğrenme imkânı ve gücü yoksa namazı bozulmaz (Remlî, Nihâyetu’lMuhtac,
I, 481). Fâtiha sûresi dışındaki diğer sûre veya âyetlerdeki okuyuş ve mahreç
hatalarının ise namaza herhangi bir etkisi olmaz.
|