Fetva Konuları
NAFİLE NAMAZLAR
226. Muharrem ayına özgü bir namaz ve oruç var mıdır?
Mübarek gün ve gecelerde farz, vacip hükmünde bağlayıcı özel bir ibadet şekli
yoktur. Sahih kaynaklarda Muharrem ayına özel bir nafile namazın olduğuna dair
herhangi bir rivayet mevcut değildir.
Mübarek gün ve gecelerde kaza namazları olanların öncelikle kaza namazlarını
kılmaları uygun olur. Ayrıca Kur’an okumak ve anlamak, dinî eserlerden istifade
etmek, zikir ve salavatla meşgul olmak da unutulmamalıdır.
Muharrem ayı içerisinde oruç tutmak ise, müstehaptır. Bu ayın başında, sonunda
veya ortasında yani 13, 14, 15’inci günlerinde ya da 9, 10 veya 10 ve 11’inci
günlerinde oruç tutulabilir.
Resûli Ekrem (s.a.s.) şöyle buyurmuşlardır: “Ramazan orucu dışında en faziletli
oruç, Allah’ın ayı Muharremde tutulan oruçtur. Farzlar dışında en faziletli
namaz da gece namazıdır.” (Müslim, Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî,
Salât, 212; Nesâî, Kıyâmü’lleyl, 6)
Muharrem ayının onuncu gününe de, âşûrâ günü denmektedir. Resû lullah (s.a.s.),
“Âşûrâ günü orucunun önceki yılın (küçük) günahlarına kef fâret olacağını
umarım.” (Tirmizî, Savm, 48) buyurarak, ümmetine bu günde oruç tutmayı tavsiye
etmişlerdir. Âşûrâ günü oruç tutmakla ilgili olarak İbn Abbâs (r.a.) şöyle
anlatıyor: “Resûlullah (s.a.s.) Medine’ye gelince, Yahû dilerin âşûre günü oruç
tuttuklarını gördü. Onlara, ‘Bu da ne (niçin oruç tutuyorsunuz)?’ diye sordu.
‘Bu, salih (hayırlı) bir gündür. Allah, o günde îsrailoğullannı düşmanlarından
kurtardı. (Şükür olarak) Mûsâ o gün oruç tuttu.’ dediler. Resûlullah (s.a.s.)
da, ‘Ben Mûsâ’ya sizden daha yakınım’ buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara
da tutmalarını tavsiye etti.” (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm 127; Ebû Dâvûd,
Savm, 65)
Hz. Peygamber (s.a.s.) döneminde Yahudiler sadece Muharrem ayının 10. (âşûrâ)
gününde oruç tuttuklarından, onlarınkine benzememesi için öncesine veya sonuna
bir gün ilave edilerek oruç tutulmasını tavsiye etmiştir. Bazı rivayetlerde ise
bir öncesine ve bir sonrasına ilave ederek üç gün oruç tutulmasını tavsiye
etmiştir (Müttekî, Kenzü’lummâl, VIII, 570). Bu nedenle âşûrâ günü oruç
tutulurken önemli olan âşûrâ gününü yalnız tutmamaktır. Bir önceki veya sonraki
günü ilaveyle iki gün oruç tutulabileceği gibi her ikisini de ilave ederek üç
gün de tutulabilir.
|