Fetva Konuları
İMAMET VE CEMAAT
274. Din hizmetleri karşılığında maaş alınabilir mi? Maaşlı görevlilerin
arkasında namaz kılınabilir mi?
İslam dininde ilke olarak ibadet karşılığında ücret almak caiz değildir. Çünkü
ibadetler Allah için yapılır. İslam’ın ilk dönemlerinde durumu uygun olan herkes
namaz kıldırabiliyordu. Dolayısıyla namaz kıldırmak için belli kişilerin
görevlendirilmesine ihtiyaç duyulmuyordu. İslam toplumunda kültür düzeyinin
farklılaşması, farklı işlerle meşguliyetin artması ve zamanla namaz kıldırmaya
ehil kimselerin azalması gibi sebeplerle, mescitlerde sürekli bulunacak
görevlilere ihtiyaç duyuldu. Dolayısıyla her vakit namaz kıldıracak görevlilerin
belirlenmesi cihetine gidildi; namaz kıldırmak üzere görevlendirilen kimselere
de geçimlerini sağlamaları için maaş ödenmeye başlandı. Nitekim İslam âlimleri,
imamet, müezzinlik, dini öğretme gibi işler karşılığında ücret veya maaş almayı,
bu görevlerin sahipsiz kalmaması gerekçesiyle caiz görmüşlerdir (İbn Nüceym,
elBahr (Ali etTûrî’nin Tekmilesi), VIII, 33; İbn Âbidîn, Reddü’lmuhtâr, II, 60,
302).
Günümüzde imamhatip ve müezzinler, namaz kıldırmalarının karşılığı olarak değil,
başka bir işle uğraşmayıp böyle bir görev için mesailerini tahsis etmelerinden
(habsi nefs) dolayı maaş almaktadırlar. Çünkü namaz sadece Allah rızası için
kılınır ve kıldırılır. Diğer taraftan, imamhatip ve müezzinkayyımların görevleri
sadece namaz kıldırmaktan ibaret değildir. Cami görevlileri, vaaz, irşat ve
Kur’an öğreticiliği gibi din hizmetlerinin yanında, caminin ibadete açılması,
ibadet için hazır tutulması, temizliği, bakımı, korunması gibi pek çok hizmet
sunmaktadırlar.
Buna göre, günümüzde din hizmetlerini yerine getiren imamhatip ve
müezzinkayyımların aldıkları maaş helal olduğu gibi, kıldırdıkları namazlar da
geçerlidir.
|