Fetva Konuları
SEFERÎLİK
VE NAMAZ
304. Ulaşım araçlarında farz veya nafile namazlar kılınabilir mi?
Otomobil, otobüs, uçak ve tren gibi ulaşım araçlarında nafile namaz kılmak caiz
ise de, normal durumlarda farz namazların kılınması uygun görülmemiştir. Çünkü
söz konusu ulaşım araçlarında namaz kılındığı takdirde namazın kıyam, rükû,
secde ve istikbâli kıble gibi farzlarını yerine getirme imkânı yoktur. Nitekim
Resûlullah (s.a.s.), nafile namaz kılarken, hangi istikamete dönerse dönsün
bineği üzerinde namaz kılardı. Farz namaz kılmak istediğinde ise bineğinden iner
ve kıbleye dönerek namazını kılardı (Buhârî, Salât, 31).
Cana ve mala zarar gelme korkusunun bulunduğu hâllerde veya yerin çamurlu
olması, namaz kılacak uygun bir yerin bulunmaması gibi zaruret hâllerinde, binek
üzerinde farz namaz kılmak da caiz görülmüştür (Kâsânî, Bedâî’, I, 108).
Hz. Peygamber zamanında ve müctehit imamlar döneminde günü müzdekine benzer
nakil araçları yoktu. O zaman mevcut olan nakil araçları hayvan ve gemi idi.
Genelde insanlar kendi hayvanları ile seyahat ederler ve diledikleri zaman
durup, istedikleri zaman yollarına devam edebilirlerdi. Onun için, namazı hayvan
sırtında kılma zorunlulukları yoktu. Gemide seyahat edenler ise, gemi duruyor
ise normal yerde kı lıyorlarmış gibi, kıbleye dönerek rükû ve secdeyi yaparak
namazlarını kılarlardı. Gemi hareket hâlinde ise, yapabiliyorlarsa ayakta rükû
ve secdeyi yaparak, geminin hareketine göre kıbleye doğru dönerek kılarlar, buna
güçleri yetmezse oturdukları yerden rükû ve secdeyi yaparak kılarlardı (Semerkandî,
Tuhfe, II, 156; Kâsânî, Bedâî’, I, 109).
Günümüzde, otobüs, tren ve uçak ile seyahat edenler, namazlarını ayakta ve
kıbleye dönerek kılmaları genellikle mümkün olmadığından, oturdukları yerde îma
ile kılabilirler. Bununla birlikte namazlarını yolculuk öncesinde veya
sonrasında ya da mola yerlerinde cem ederek de kılabilirler. Ancak otobüs
firmalarının yolcuların dinî hassasiyetini gözeterek mola zamanını namaz
vakitlerine denk gelecek şekilde düzenlemeleri tavsiye edilir.
Cem, yalnızca öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazları arasında olabilir.
Öğle ile ikindinin cemi, ikindiyi öğle vaktinde öğle namazından sonra (cemi
takdim) ya da öğleyi ikindi vaktinde ikindi namazının öncesinde kılmak (cemi
tehir) şeklinde yapılabilir. Akşam ile yatsının cemi de yatsıyı akşam vaktinde
akşam namazından sonra (cemi takdim) ya da akşamı yatsı vaktinde yatsı
namazından önce kılmak (cemi tehir) şeklinde yapılabilir.
Cem edilecek namazlar ara verilmeksizin peş peşe kılınır. Ayrıca cemi takdim
hâlinde birinci namaza başlarken, cemi tehir hâlinde ise birinci namazın vakti
içinde cem yapmaya kalben niyet edilir.
|