Fetva Konuları
ORUÇ
RAMAZAN VE ORUÇLA İLGİLİ DİĞER KONULAR
551. Kadir Gecesinin tayini hakkındaki rivayetler nasıl anlaşılmalıdır?
Kadir Gecesi Kur’an’da belirtildiğine göre, içerisinde Kadir Gecesi bulunmayan
bin aydan daha hayırlıdır. Kur’an, Ramazan ayında (Bakara, 2/185) ve bu gecede
indirilmiştir (Kadr, 97/1). Kadir gecesinin Ramazan ayında olduğu kesindir.
Ancak hangi güne tekabül ettiği konusunda farklı rivayetler vardır.
Zirr b. Hubeyş anlatıyor: “Ubey b. Ka’b’a; (ra.) İbn Mes’ud’un, (ra.) ‘Senenin
bütün gecelerini ihya eden kimse kadir gecesine tesadüf edebilir.’ sözünü
hatırlattığımda, bana şu cevabı verdi: ‘Kendisinden başka ilah olmayan Yüce
Allah’a yemin olsun ki, kadir gecesi Ramazan ayındadır. Kadir gecesi;
Resûlullah’ın (s.a.s.) bize namaz kılmamızı emir buyurduğu gecedir. O da
Ramazan’ın 27. gününün gecesidir. O gecenin alameti, o gecenin sabahında güneşin
beyaz ve ışınları gözü almayacak şekilde doğmasıdır.’” (Müslim,
Salâtü’lMüsâfirîn, 179)
Abdullah b. Ömer’den gelen bir rivayette Hz. Peygamber (s.a.s.), “Kadir gecesini
aramak isteyen 27. gecede arasın.” (Ahmed b. Hanbel, eiMüsned, vııı, 426)
buyurmuş, böylece 27. geceyi ibadet ve zikirle uyanık olarak geçirmemizi tavsiye
etmiştir.
Kadir gecesinin Ramazan ayının 27. gecesinde olduğu (Müslim, Salâtü’lMüsâfirîn,
179180) genel kabul görmüş olmakla birlikte, Ramazan’ın son on gününün tek
gecelerinde (Müslim, Sıyâm, 207) veya son yedi gecesinde aranması ile ilgili
farklı rivayetler de vardır (Müslim, Sıyâm, 205206). Dolayısıyla Ramazan’ın son
gecelerini Kadir gecesiymiş gibi değerlendirmek gerekir.
.
|