Fetva Konuları
DUA, TÖVBE, ZİKİR ve
KUR’AN
DUA
771. Dua kader ilişkisi nedir, duanın eceli değiştirdiği, belaları
uzaklaştırdığı sözü ne anlama gelmektedir?
Duanın sonuç doğuracak bir sebep olarak görülmesi, konunun kaderle ilişkisini
akla getirmektedir. Tabiat olayları, sünnetullah denilen ilâhî kanunlara uygun
olarak meydana gelmektedir. Başka bir deyişle tabiatta ortaya çıkan her olayın
mutlaka bir sebebi vardır. İnsanın fiilleri de aynı şekilde bir sebepsonuç
ilişkisi içinde cereyan etmektedir. Sebebi ve o sebebe bağlı olarak ortaya çıkan
sonucu yaratan Allah’tır (En’âm, 6/17; Yûnus, 10/107).
Dua takdirin bir parçasıdır. Hadislerde duanın belaları def edeceğine (Tirmizî,
Kader, 6; Taberânî, edDu‘â, s. 3132; Beyhakî, Şu‘abü’lîmân, V, 184) işaret
edilse de, ezelde duaya bağlı olarak takdir edilmiş şeyler yine dua ile meydana
gelecektir. Allah, ezelî ilmiyle kulun yapacağı duayı bildiği için kaderini ona
göre şekillendirmektedir. Dolayısıyla dua, diğer sebepler gibi bir sebeptir.
Başka bir ifadeyle dua sonucunda bir değişikliğin olmasını Allah dilemişse bu
değişiklik, tabii sebepsonuç ilişkisi içinde hayır veya şer olarak ortaya
çıkmaktadır. Dua, kulluğun gereğidir. Yoksa dua, Allah’ın meydana geleceğini
ezelde takdir ettiği şeyin gerçekleşmesini önlemesi, takdir etmediği şeyin
meydana gelmesini sağlaması için yapılan bir amel değildir. Ayrıca duadan
maksat, Allah’ın bilmediği şeyi ona hatırlatma anlamını asla taşımaz. Dua,
kişinin kulluğunu göstermesi, aczini ve ihtiyacını Allah’a arz etmesidir.
|