Fetva Konuları
DUA, TÖVBE, ZİKİR ve
KUR’AN
DUA
774. Gayrimüslimlere dua etmek, rahmet okumak, istiğfar etmek caiz midir?
Gayrimüslimlere rahmet okumak ve istiğfar etmek, onların yaşarken inkâr
ettikleri Yüce Allah’tan onlar adına af dilemek anlamına gelir. İslam inancına
göre herkes Yüce Allah’a ve dinine inanmakla mükellef olduğu için kişinin kendi
ameli esas kabul edilmiştir. Bir kimse hayattayken iman etmeyip küfür üzere
öldükten sonra başkalarının onun için yapacağı dualar geçersiz olur ve ona
herhangi bir faydası dokunmaz.
Nitekim birçok âyeti kerimede inkâr üzere ölen kâfirlerin onlara af dilense bile
affedilmeyecekleri belirtilmiş (Nisâ, 4/18, 48; Tevbe, 9/80) ve onlara istiğfar
edilmesi yasaklanmıştır. Diğer taraftan “Resûlullah (s.a.s.), amcası Ebû Tâlib
ölüm döşeğinde iken ona ‘La ilahe illallah’ kelimesini telkin etmiş, iman
etmemesi üzerine, ‘Allah’a yemin ederim ki, senin için af ve mağfiret dilemek
bana yasaklanmadığı müddetçe, senin için muhakkak Allah’tan mağfiret
dileyeceğim.” (Buhârî, Cenaiz, 79) buyurmuştur. Bu olay üzerine “Cehennem ehli
oldukları açıkça kendilerine belli olduktan sonra, yakınları da olsalar Allah’a
ortak koşanlar için af dilemek, ne Peygambere ne de müminlere yaraşır.” (Tevbe,
9/113) âyeti inmiştir.
Başka bir rivayette ise Hz. Peygamber’in (s.a.s.), münafıkların başı sayılan
Abdullah b. Übey b. Selûl’ün cenaze namazını kıldığı, akabinde ona rahmet
dileyeceğini ifade ettikten sonra “Asla onlardan ölen birinin namazını kılma ve
kabrinin başında durma. Çünkü onlar Allah’ı ve Resû lünü inkâr ettiler ve fasık
olarak öldüler.” (Tevbe, 9/84) mealindeki âyetin nazil olduğu belirtilmektedir (Buhari
Cenaiz, 83).
İlgili âyetlerden hareketle müslüman bir kimsenin, gayrimüslim olarak ölen bir
kimseye istiğfar etmemesi ve rahmet dilememesi gerektiği, böyle bir cenazeyle
karşılaştığında da nazik cümlelerle taziye dileğinde bulunması ve kalanlara
sabrı tavsiye edip teselli vermesinin uygun olacağı anlaşılmaktadır.
|