Fetva Konuları
TAHÂRET/TEMİZLİK
MESH
78. Çıplak ayak üzerine mesh edilebilir mi?
Kur’anı Kerim’de abdestle ilgili olarak, “Ey iman edenler! Namaza kalkacağınız
zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi ve başlarınıza mesh edip
topuklarla beraber ayaklarınızı yıkayın.” (Mâide, 5/6) buyrulmaktadır.
Ehli Sünnet mezheplerinin tamamı, bu âyeti kerimede emredilenlerin; yüzün,
dirseklerle birlikte kolların ve topuklarla birlikte ayakların yıkanmasının farz
olduğu konusunda görüş birliği içindedirler (İbn Rüşd, Bidâye, I, 1516).
Hz. Peygamber ve ashabının abdest alırken ayaklarını yıkadıklarına dair tevatür
derecesine yakın bir şekilde nakledilen hadisler (Buhârî, Vudû 7, 24, 28, 38,
39, 41, 42; Müslim, Tahâret, 3, 4, 18; Ahmed b. Hanbel, elMüsned, XI, 558, 672;
bkz. Ket tânî, Nazmu’lmütenâsir, s. 59) ayakları yıkamanın farz olduğuna
delildir. Ayrıca Hz. Peygamber (s.a.s.), abdest alırken ayaklarını mesh eder
gibi yıkayıp da topuklarına su ulaşmayan kişileri gördüğünde, “Topukları ateşte
yanacakların vay hâline!” (Buhârî, Vudû 27, 29; Müslim, Tahâret, 2530)
buyurmuştur. Yine Hz. Peygamber’in (s.a.s.), abdest alıp da ayağı üzerinde kuru
yer kalan birisi yanına geldiğinde ona, “Dön de abdestini tam al” (Müslim,
Tahâret, 31; Ebû Dâvûd, Tahâre, 67; İbn M, Tahâra, 139) buyurmaları, abdestte
ayakların yıkanmasının farz olduğuna delildir.
Bu âyeti kerime ve hadislerden hareketle fakihler, abdestte çıplak ayak üzerine
mesh etmeyi caiz görmemişlerdir.
|