Fetva Konuları
DUA, TÖVBE, ZİKİR ve
KUR’AN
ZİKİR VE KURAN
781. Kur’anı Kerim’e abdestsiz dokunmak caiz midir?
Kur’anı Kerim’in, ezberden abdestsiz okunabileceği konusunda bir ihtilaf yoktur.
Bununla beraber, Allah kelamı olduğundan, ezberden okunduğunda da abdestli
olunması, bazı âlimler tarafından tavsiye edilmiştir (Nevevî, elMecmû‘, ıı, 69).
Ancak, Kur’an’a abdestsiz olarak dokunula mayacağı ve Kur’an’ın abdestsiz
taşınamayacağı konusunda mezhepler ittifak etmiştir (Bkz. Merğinânî, elHidâye,
I, 33; Nevevî, elMecmû‘, II, 65; İbn Kudâme, elMuğ nî, I, 108). İbn Kudâme bu
konuda Dâvud ezZâhirî’den başka muhalif olanın bilinmediğini ifade etmektedir (İbn
Kudâme, elMuğnî, I, 108). Bu görüşün delili “Ona, ancak tertemiz olanlar
dokunabilir” (Vâkı‘a, 65/79) âyetiyle beraber, Hz. Peygamber’in(s.a.s.) Amr b.
Hazm’a gönderdiği mektupta yer alan “Kur’an’a ancak temiz olan dokunsun.” (Muvatta,
Kur’an, 1) hadisi şerifidir.
Yukarıda verilen deliller çerçevesinde ilk dönemden itibaren Kur’an’a abdestsiz
olarak dokunulamayacağı konusunda ümmet arasında ortak bir kanaat ve bir nevi
amelî sünnet oluşmuştur. Kur’an’ın Allah kelamı olmasından hareketle, abdestsiz
dokunulmaması ona gösterilmesi gereken saygının bir gereği olarak görülmüştür.
Bundan dolayı, Kur’an’ın abdestsiz olarak ele alınmasını ve taşınmasını, eğitim
ve öğretim durumunda olduğu gibi, ancak mazeret durumlarına hasretmek gerekir.
|