KUR'ÂN'IN YAZILIŞ TARİHİ
1- Kur'an'ın Allah Rasûlü zamanında yazımı:
Allah Rasûlünün (s.a.v) emri ile vahiy katipleri Kur'an'ı parça parça
olarak işlenmiş ince deriler, kürek kemikleri, ağaç kabukları ve düzgün
taş gibi maddelerin üzerine yazmakta idiler. Yazılan bu âyetler, vahiy
henüz tamamlanmadığı için, tek bir mushafta toplanmamıştı. Bu dönem
içersinde Ashab ezberledikleri âyetleri Allah Rasûlünün (s.a.v)
gösterdiği sûrelerin altına yazıyorlardı.
2- Kur'an'ın Hz. Ebu Bekr (r.a) döneminde yazılışı:
Zeyd b. Sabit (r.a), Hz. Ebu Bekr (r.a)'in emri ve Hz. Ömer (r.a)'in
uygun bulmasıyla Kur'an âyetlerini biraraya toplamıştır. Zeyd İbn Sabit
Kur'an'ı toplarken, vahiy katiplerinin yazdıklarını dikkate almış ve
âyetleri ilk defa bir mushafta toplamıştır.
3- Kur'an'ın Hz. Osman (r.a) döneminde yazılışı:
ilk Mushaf Kur'an'ın okunşundaki tartışmalara son vermek amacıyla,
farklı kıraatleri yansıtacak şekilde Hz. Ebu Bekr'in topladığı ve Hz
Ömer'in kızı Hafsa'nın koruduğu nüshaya bağlı kalınarak yazıldı. Bununla
ilgili olarak Hz. Osman, Zeyd b. Sâbit (r.a), Abdullah b. ez-Zübeyr
(r.a), Sad b. el-Âs (r.a) ve Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam (r.a)'ı
görevlendirdi. Bu Mushaf üzerinde noktalama işaretleri ve harekeleri
bulunmamaktaydı. Hz. Osman (r.a) yazılan Kur'an'ın bir nüshasını
saklamış diğer nüshaları ise çeşitli İslam şehirlerine göndermiştir.
4- Kur'an'ın harekelenmesi ve noktalanması üç merhalede tamamlanmıştır.
Birincisi: Muaviye b. Ebu Süfyan döneminde, Muaviye, Ebu'l-Esved'i
görevlendirmiş, O da Kur'an okurken meydana gelebilecek okuma hatalarını
ortadan kaldırmak amacıyla nokta şeklinde hareke işaretleri koymuştur.
İkincisi: Abdülmelik b. Mervan döneminde Kur'an'daki bazı harfleri
birbirinden ayırmak için noktalar konulmuştur. Mervan bu işte el-Haccac
b. Yusuf'u görevlendirmiş; o da bu işi Nasr b. Âsım ve Hayy b. Yasmur'a
havale etmiştir. Üçüncüsü: Bu dönemde i'rab alametleri olan Fetha, Damme,
Kesre ve Sükûn konulmuştur. Bu harekelendirmede Halil b. Ahmed el-Ferahîdî'nin
yolu izlenmiştir. |
|