Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'in
Kâbe'nin içinde namaz kılıp kılmadığı meselesi, âlimleri "Kâbe'de namaz caiz
mi, değil mi" münâkaşasına götürmüştür. İbnu Abbâs'a göre Kâbe'nin
dâhilinde namaz mutlak şekilde sahih değildir. Sebebi, insanların Kâbe'nin
bâzı kısımlarına sırtlarını çevirmeleridir. Halbuki, O'na yüzleri çevirmek
emredilmiştir. Bu emir, yüzü bir kısmına değil, tamamına çevirmek diye
anlaşılmıştır. Mâlikîlerin bazıları, Ehl-i Zâhir ve Taberî bu görüştedir.
el-Mâzirî: "Malikî mezhebinde meşhur olan,
Kâbe'nin içinde farz namazın yasak olması ve kılındığı takdirde iâdesinin
vâcib olmasıdır" der. Bazıları: "Âmden kılarsa iâde etmelidir" demiştir.
Tirmizî, İmam Mâlik'in nafile kılmanın caiz
olduğuna hükmettiğini belirtir.
Nevevî, bazılarının Kâbe'nin içindeki namazın,
dışındakinden efdal olduğuna hükmettiğini nakleder. Ancak ulema, dışarda
kılınanın efdaliyetinde ittifak ettiğine göre, ihtilâflı bir efdaliyetin,
ittifaklı efdaliyete üstünlüğü kabûle karîn görünmez.
Cumhur, Kâbe'nin içinde namaz kılmayı müstehab
addetmiştir. Bu hükme giderken dayanmış oldukları delili 1398 numaralı
hadiste kaydettik.