Fetva Konuları
BİDAT VE HURAFELER/BUYU VE SİHİR
31. Göz değmesine karşı nazar boncuğu takmak caiz midir?
Nazarın mahiyeti ve keyfiyeti kesin olarak bilinmemekle beraber, bazı kimselerin
bakışlarıyla olumsuz etkiler meydana getirebildikleri dinen de kabul
edilmektedir. Bir hadisi şerifte, “Nazardan Allah’a sığının, çünkü nazar (göz
değmesi) haktır.” (İbn Mâce, Tıb, 32) buyrulmaktadır. Resû lullah’ın (s.a.s.)
nazar değmesine karşı Âyete’lKürsî ile İhlas ve Muavvize teyn (Felâk, Nâs)
sûrelerini okuduğu; ashabına da bunları okumalarını tavsiye ettiği; bunlardan
kurtulmak için ayrıca doğrudan Allah Teâlâ’ya yakardığı rivayet edilmektedir (Buhârî,
Tıb, 32, 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32, 36; Kamil Miras Tecrîd Tercemesi,
XII, 90).
Nazar konusunda Hz. Peygamber’in tavsiyelerini uyguladıktan sonra sonucu yüce
Allah’tan beklemek İslam inancının gereğidir. Dinimizde nihai etkiyi Allah’tan
başkasına atfeden tutum, davranış ve inanışlar yasaklanmıştır. Bu sebeple nazar
boncuğu ve benzeri şeylerin, bunlardan medet ummak amacıyla boyuna veya herhangi
bir yere takılması caiz değildir. Bu tür davranışlarda bulunanlar hakkında
Resûlullah (s.a.s.), “Kim nazarlık takarsa Allah onun işini tamama erdirmesin.”
(Ahmed b. Hanbel, eiMüsned, XXVIII, 623) buyurmuştur. Diğer bir hadiste ise
nazarlık takan ve nazarlığa koruyucu etki atfeden kimsenin Allah’a ortak koşmuş
olacağı ifade edilmiştir (Ahmed b. Hanbel, elMüsned, XXVIII, 637). Nazardan
korunmak için böyle hurafeleri terk edip Hz. Peygamber’in öğrettiği duaları
yapmak gerekir (Buhârî, Tıb 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32; Kamil Miras
Tecrîd Tercemesi, XII, 90). Bu çerçevede Felak ve Nâs sureleri yanında Hz.
Peygamber’in torunlarına yaptığı şu dua da okunmalıdır: “Her türlü şeytan ve
zehirli haşarattan ve bütün kem gözlerden Allah’ın eksiksiz kelimelerine
sığınırım.” (Buhârî, Ehâdîsu’lenbiyâ, 10; bkz: İbn Mâce, Tıb, 36) |