Fetva Konuları
ORUÇ
ORUÇ ORUCUN MAHİYETİ VE ÇEŞİTLERİ
467. Muharrem ayının fazileti ve bu ayda, özellikle de 10 Muhar rem’de oruç
tutmanın hükmü nedir?
“Muharrem” hürmet edilen anlamındadır. Bu ay, Hz. Peygamber (s.a.s.) tarafından
Allah’ın ayı diye nitelendirilmiştir (Müslim, Sıyâm, 202; Ebû Dâvûd, Savm 55;
Tirmizî, Savm, 40). Bu niteleme Muharrem ayının faziletine, ilahî feyz ve
bereketinin bolluğuna işarettir.
Resûlullah (s.a.s.), bir hadisinde şöyle buyurmuştur: “Ramazan’dan sonra en
faziletli oruç, Allah’ın ayı olan Muharrem’de tutulan oruçtur Farz namazlardan
sonra en faziletli namaz da gece namazıdır.” (Müslim,Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd,
Savm, 55; Tirmizî, Savm, 40)
Muharrem’in onuncu günü âşûrâ günüdür. Bu gün oruç tutmak da bazı âlimlere göre
sünnettir (Serahsî, elMebsût, III, 92). Zira Resûlullah (s.a.s.), âşûrâ gününde
oruç tutmuş ve bunu müslümanlara tavsiye etmiştir (Buhârî, Savm, 69). Hz.
Peygamber (s.a.s.) Medine’ye gelince, yahudilerin âşûrâ gününde oruç
tuttuklarını görmüş ve “Bu gün niçin oruç tutuyorsunuz?” diye sormuştu. “Bu,
hayırlı bir gündür. Allah, o günde Benî İsrâil’i düşmanlarından kurtardı. (Şükür
olarak) Hz. Mûsâ o gün oruç tuttu.” dediklerinde Resûlullah da (s.a.s.) “Ben
Mûsâ’ya sizden daha layığım (yakınım).” buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara
da tutmalarını tavsiye etti (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 127128). Hz.
Peygamber’in(s.a.s.) bu günde oruç tutulmasını teşvik eden başka hadisleri de
vardır. Bir hadiste, “Âşûrâ günü orucunun önceki yılın günahlarına keffâret
olacağını zannederim.” (Tirmizî, Savm, 48) buyurmuştur. Başka bir hadiste de
âşûrâ orucuna işaret ederek “Ramazan orucundan sonra en faziletli oruç Allah’ın
ayı olan Muharrem ayında tutulan oruçtur.” (Tirmizî, Savm, 40) buyurmuştur.
Hz. Peygamber’in(s.a.s.) yahudilere muhalefet için ertesi sene âşûrâ orucunu
Muharrem’in dokuzuncu günü de tutacağını söylemesi (Ebû Dâvûd, Savm, 66); bu
orucun Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu veya onuncu ve on birinci günlerinde
tutulmasının daha doğru olacağına işaret etmektedir (Bkz. Ahmed b. Hanbel,
elMüsned, IV, 52; Abdürrezzâk, elMusannef, IV, 287).
Şu da bilinmelidir ki, Ramazan orucu farz kılınınca Hz. Peygamber (s.a.s.),
isteyenlerin âşûrâ orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini belirtmiştir
(Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 113126).
|