Fetva Konuları
DUA, TÖVBE, ZİKİR ve
KUR’AN
ZİKİR VE KURAN
788. Allah’ın izniyle şifa bulmak veya kötülüklerden korunmak amacıyla
yapılan “rukye” câiz midir?
Rukye hastalık ve kötülüklerden korunmak veya kurtulmak amacıyla Kur’an veya dua
okuyup üfleme anlamında bir terimdir (İbnü’lEsîr, enNihâye, “rky” md.; İbn
Manzûr, Lisânü’lArab, “rky” md.).
Bazı İslam âlimleri rukyenin caiz olmadığı görüşünde ise de mezhep imamlarının
da içinde bulunduğu âlimlerin çoğunluğu, konu ile ilgili bazı hadisleri delil
göstererek, şirke ve istismara götürmemek şartıyla, fayda ve zararın rukyeden
değil de Allah’tan olduğuna inanılarak yapılan rukyede bir sakınca bulunmadığını
belirtmişlerdir (İbn Hacer, Feth, X, 206; İbnü’lKayyım, etTıbbü’nNebevî, s.
137144; elFetâva’lHindiyye, V, 354356).
Şöyle ki Hz. Peygamber (s.a.s.), hem kendisine hem ziyaret ettiği bazı hastalara
okuyup üflemiş, bazen de Hz. Âişe (r.a) ona okuyup üflemiş ve eliyle
meshetmiştir (Buhârî, Tıb, 32, 33, 39; Müslim, Selâm, 4651,52; İbn Mâce, Tıb,
3536).
Ayrıca Hz. Peygamber (s.a.s.), torunları Hasan ve Hüseyin için şeytandan,
zehirli haşerattan, kem gözlerden korunmaları için dua etmiş (Buhârî, Enbiyâ,
10; İbn Mâce, Tıb, 36; Tirmizî, Tıb, 18), nazara, yılan ve akrep sokmasına karşı
rukye yapılmasına izin vermiştir (Buhârî, Tıb, 17, 33, 37; Müslim, Selâm, 5560;
Ebû Dâvûd, Tıb, 1718).
Yine Hz. Peygamber’in (s.a.s.) hastalar için,
اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ مُذْهِبَ الْبَاسِ اشْفِ أَنْتَ الشَّافِى لاَ شَافِىَ
إِلاَّ أَنْتَ ، شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا
“Ey sıkıntıları gideren Allah’ım, şifa ver! Ey şâfî! Senden başka
şifa veren yoktur, hiçbir hastalık kalmayacak şekilde şifa ver.” diye dua ettiği
bilinmektedir (Buhârî, Tıb, 38; İbn Mâce, Tıb, 36; Ebû Dâvûd, Tıb, 17).
Konuyla ilgili rivayetler değerlendirildiğinde, Allah’ın izniyle şifa bulmak
veya kötülüklerden korunmak amacıyla yapılan rukyelerin câiz, bunun dışında
kalanların haram olduğu anlaşılmaktadır (Elmalılı, Hak Dini, IX, 6388).
.
|